lørdag den 20. september 2014

Første forelæsning

Denne uge havde jeg min første forelæsning i et stort auditorium. Godt nok er der kun ca. 40 studerende, men rummet i sig selv gør, at det virker, som om man står foran 200. Jeg havde en del sommerfugle i maven inden, men det gik rigtigt godt, da jeg først kom i gang. Jeg fik også ros af et par studerende bagefter for at være god til at forklare tingene og være pædagogisk. Det var så dejligt at få at vide, at det, jeg gør, virker.

Jeg tror, at en af mine forcer som underviser er, at jeg er god til at sætte mig ind i, hvad de studerende vil have, da det ikke er ret længe siden, jeg selv var studerende. Jeg har stadig i frisk erindring, hvad der fungerer godt for mig, når jeg skal lære noget nyt, der er så abstrakt, som tekstlingvistik, som jeg forelæste i denne uge, er. Det fungerer godt at præsentere en model, et begreb eller lignende først og straks derefter lave en lille øvelse i grupper med det, der lige er blevet præsenteret. På den måde får de studerende noget at hænge teorien op på og noget at huske den på, og de får praktisk erfaring med den med det samme. Øvelsen skal ikke være omfattende og uoverskuelig, men kort og naturligvis repræsentativ for anvendelsen af teorien. Det virkede til at fungere godt i min forelæsning, men det er naturligvis klart, at det kan være svært at gøre dette, hvis man har 200 studerende - så må man være kreativ.

Næste uge har jeg endnu en forelæsning med samme hold, og jeg glæder mig allerede. Det kommer nemlig til at dreje sig om oversættelse, som jo er mit hovedområde.

Og så lige en ting til: Denne uge har jeg svaret på nogle spørgsmål, så de andre medarbejdere på instituttet kan lære mig at kende. Resultatet kan du se her :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar